Rutin frånvaro
Regler och rutiner kring frånvaro
Gymnasieskolan är en frivillig skolform. När eleven tackat ja till en plats och börjat på gymnasieskolan är närvaron obligatorisk. Det betyder att eleven måste delta i samtliga lektioner och aktiviteter som anordnas av skolan.
Undantag medges endast om eleven är sjuk, och anmält detta, eller ansökt om, och beviljats, ledighet. Observera att skolan kan komma att begära läkarintyg vid upprepad och/eller långvarig sjukfrånvaro.
Om en elev är sjuk, ska omyndig elevs vårdnadshavare anmäla detta i skola24, myndig elev anmäler själv sin frånvaro, senast kl.08.20 första sjukdagen.
Observera att eleven måste sjukanmälas varje dag hen är borta, annars noteras det som skolk (ogiltig frånvaro).
Om en elev blir sjuk under skoldagen ska detta anmälas till undervisande lärare eller mentor. Bor eleven på skolan ska eleven åka hem så snart som möjligt, elev som ej gått på lektioner under dagen ska lämna skolan senast kl. 17.00.
Om en elev önskar vara ledig, ska eleven lämna ledighetsansökan i skola24. Ledighet i mer än tre dagar beslutas av rektor och kräver att särskilda skäl föreligger. Innan beslut måste mentor yttra sig och avråda eller tillstyrka elevens ansökan. Vid ledighet har eleven eget ansvar för att ta igen missat undervisningsinnehåll.
Vi ser ett mycket tydligt samband mellan närvaro och studieresultat. Bland det viktigaste skolan kan göra för att våra elever ska nå framgång i sina studier är att stimulera till ökad närvaro. Hög närvaro leder också till att eleven ser en tydligare helhet och ett tydligare sammanhang med studierna.
Främjande åtgärder
Vi arbetar för att förstärka de så kallade skyddsfaktorerna.
Vi har tydliga normer och alla vuxna har höga förväntningar på våra elever.
Detta innebär till exempel att vi har tydliga regler som alla känner till och som alla på skolan ska följa konsekvent. Mentor har ett särskilt ansvar gentemot sina egna mentorselever. Vi har höga förväntningar på eleverna, vilket enligt forskning leder till bättre resultat och ökad motivation; positiv tillhörighet till skolan och anknytning till positiva och trygga vuxna.
Mentorer har en tydlig uppdragsbeskrivning och kan få stöd från EHT när behov av detta finns.
Vi har ett salutogent förhållningssätt till våra elever – vilket innebär att se, uppmuntra och förstärka det som eleven redan kan och/eller är bra på, för att på så sätt stärka elevens självkänsla och uppmuntra till nyfikenhet och lust att lära mera.
Andra åtgärder för att främja närvaro
– Denna handlingsplan för ökad närvaro revideras varje läsår. Den finns tillgänglig för alla på skolans hemsida.
– Alla elever har en mentor som, i de flesta fall, följer eleven under hela elevens studietid på skolan.
– Mentor tar tidigt på höstterminen kontakt med nya elevers vårdnadshavare och skapar kontakt på informationsmöte/utvecklingssamtal. Vi arbetar aktivt för att även myndiga elever ska ge skolan tillåtelse att informera hemmet om studiegången. Alla vårdnadshavare i årskurs 1 bjuds in till informationsmöte vid terminsstart i årskurs 1 samt till utvecklingssamtal varje termin under hela skoltiden.
– Alla vårdnadshavare får information om eventuell frånvaro via sms. Informationen om detta ges på informationsmöte för elever och vårdnadshavare på uppropsdagen i augusti.
Åtgärder vid frånvaro
Närvaroregistrering
Undervisande lärare registrerar frånvaro i skola24 snarast i samband med lektionstillfället, dock senast samma dag. Elev och vårdnadshavare kan löpande följa elevens närvaro på skola24. Eventuella avvikelser eller felaktigheter utreds i samarbete med mentor som regelbundet följer upp både giltig och ogiltig frånvaro. Vi agerar tidigt och snabbt vid frånvaro. Enligt skollagen är skolan skyldig att meddela vårdnadshavare om en elev är frånvarande utan giltig anledning.
Om en elev ofta är sjuk kan skolan begära läkarintyg eller intyg från vårdgivare. Lämnas inte intyg kan detta påverka om frånvaron bedöms som giltig eller ogiltig, båda dessa varianter av frånvaro kan benämnas som oroande frånvaro.
Oroande frånvaro (Se “Ärendegång vid problematisk skolfrånvaro”)
Vid oroande frånvaro under en kortare period kontaktar mentorn eleven och/eller vårdnadshavare för samtal om orsak till frånvaron. Riktlinje 10% på en fyra veckors period.
Om en elev har upprepad hög frånvaro samtalar elevens mentor med eleven och vårdnadshavare för att kartlägga orsakerna till frånvaron, sk. ”Enkel frånvarokartläggning”. Elev, vårdnadshavare och mentor upprättar därefter tillsammans en handlingsplan för ökad närvaro. Mentor informerar elevhälsoteamet om handlingsplanen.
Om oroande frånvaro kvarstår görs även en ”Fördjupad kartläggning” i möte med elev, vårdnadshavare, mentor och representant från skolans elevhälsa.
Mentor utdelar en skriftlig varning med information om att eleven riskerar att rapporteras till CSN och därmed kan förlora rätten till studiebidrag, extra tillägg eller liknande.
Rapportering till Centrala studiestödsnämnden (CSN)
Enligt CSN räknas frånvaro utan giltig anledning som skolk. Skolan rapporterar upprepad ogiltig frånvaro till CSN. Upprepad anmäld giltig frånvaro utan intyg (t.ex. sjukintyg, kvitto från vårdgivare) kan också rapporteras till CSN av skolan.
CSN´s beslut går att överklaga hos CSN. Eleven kan bli återbetalningsskyldig för de bidrag eleven fått under frånvaroperioden. Eventuell indragning av studiebidrag kan även leda till att andra bidrag, som eleven eller familjen haft rätt till, dras in.
När eleven förbättrar sin närvaro meddelar skolan CSN att eleven åter studerar på heltid och CSN fattar nytt beslut.
Följ oss på
sociala medier